Fase 1: Forming

Hier staan de extra handvaten voor fase 1: Forming!

Dit is ingedeeld per activiteitennummer. 

(Alle afbeeldingen vergroten na klik).


1. Een goed begin

De begroetingsposter.

 

 

(KlasCement, 2021)


2. Regels opstellen. Hoe?

Zie de mogelijke prentenboeken hiernaast. 

Lees het verhaal voor aan de leerlingen en praat erover. Wat gebeurd er in het verhaal? Wat willen de kinderen bereiken? Hoe zorgen ze dat het lukt? Wat doen zij allemaal op de missie?

Vertaal dit naar jouw klas. We gaan samen op missie! Wat zou de missie van de klas kunnen worden? Wat willen we allemaal bereiken? Hoe kunnen we dat bereiken?

Uit dit soort gesprekken, volgen mooie bouwstenen voor het opstellen van klassenregels.

 

Een boek van de Gorgels, Jochem Myjer, of een boek/filmpje van Paw Patrol, kunnen ook heel geschikt zijn. Ook daar gaan ze samen op missie!

(Praagma, 2018)

(Schubert & Schubert, 2000)


3. Grenzen stellen

De overzichtstabel van 'Vier categorieën van gedrag'.

 

 

Wil je een pdf met extra uitleg over 'Van prettig naar onwettig' ontvangen? Kijk dan hier: https://klassenkracht.nl/downloads/ 

(Bijlsma, 2024)


7. Rollen van de leerkracht

Zie hiernaast de Roos van Leary. 

Deze is heel belangrijk om in acht te nemen in jouw communicatie als leerkracht richting leerlingen. Wat wil jij uitstralen? Welk gedrag gaat je juist wel of niet helpen? 

Bedenk goed waar jij staat en wat voor reactie dit bij een ander kan oproepen.

(Sammelius, 2025)


Bronnen:

  • Bijlsma, J. (2024). Klasse(n)kracht: met respect voor de klas: in 7 stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat. Leuker.nu. 
  • Praagma, M. (2018). Kom erbij. CPNB Collectieve Propaganda van het Nede.
  • Sammelius, E. (2025, 16 april). De Roos van Leary: het doorbreken van communicatieproblemen. ICM Opleidingen & Trainingen. https://www.icm.nl/extra/roos-van-leary/ 
  • Schubert, I., & Schubert, D. (2000). Samen kunnen we alles. Lemniscaat.

Maak jouw eigen website met JouwWeb